Spis treści książki
- Alfred Adler na temat kompleksu niższości dziecka (18)
- Efekt nadmuchania (19)
- Odpowiedzialność władzy (21)
- Poważne cele zaczynają się od świadomych wyborów (22)
- Budowanie piramidy, która pomoże dziecku osiągnąć pełny potencjał (23)
- Zbudowanie fundamentów (24)
- Etapy rozwoju dziecka (26)
- Zależność może być czymś dobrym (27)
- Nachodzące na siebie role rodzica (29)
- Alfred Adler na temat kompleksu niższości dziecka (32)
- Efekt nadmuchania (34)
- Trzy czynniki niezbędne do zbudowania poczucia własnej wartości u dzieci 1:. Bezwarunkowa miłość (35)
- Trzy czynniki niezbędne do zbudowania poczucia własnej wartości u dzieci 2:. Miłość bez zobowiązań (37)
- Trzy czynniki niezbędne do zbudowania poczucia własnej wartości u dzieci 3:. Demokratyczna atmosfera (38)
- Odpowiedzialność władzy (43)
- Pierwsze zachowanie skutecznego rodzica: dokonywanie wyborów i wyuczona umiejętność rodzicielstwa (44)
- Poważne cele zaczynają się od świadomych wyborów (46)
- Drugie zachowanie skutecznego rodzica: budowanie piramidy, która pomoże dziecku osiągnąć pełny potencjał (47)
- Rodzaje potrzeb związanych z bezpieczeństwem (48)
- Bezpieczeństwo w domu (50)
- Zbudowanie fundamentów (52)
- Etapy rozwoju dziecka (53)
- Zależność może być czymś dobrym (54)
- Odrzucenie boli - bez względu na wiek (55)
- Odseparowanie - nie tylko od telefonu (56)
- Wyższe potrzeby - dotarcie na szczyt (58)
- Uzupełnienie piramidy (59)
- Trzecie zachowanie skutecznego rodzica: wysokie i pozytywne oczekiwania; nieumniejszanie wagi oczekiwań (60)
- Góry i doliny oczekiwań (61)
- Czwarte zachowanie skutecznego rodzica: komunikacja i zrozumienie - aktywne słuchanie kontra pasywne słyszenie (62)
- Do tanga trzeba dwojga (63)
- Przyznanie się do winy (65)
- Samoocena (67)
- Wszystko sprowadza się do planowania (69)
- Czy zawsze musi być "wszystko albo nic"? (70)
- Ponowna ocena priorytetów (70)
- Konieczne poświęcenie (72)
- Zrób listę i sprawdź ją dwukrotnie (73)
- Nie możesz zbudować zamku na piasku (74)
- Wyznaczanie granic (75)
- Konsekwencja to podstawa (76)
- Reguła 100% odpowiedzialności (79)
- Odpowiedzialność osobista (80)
- Nauka odpowiedzialnego zachowania (81)
- Naśladowanie "zabawy w obwinianie" (82)
- Pociągnięcie dziecka do odpowiedzialności (83)
- Wzmocnienie - co to jest? (84)
- Jak to działa? (85)
- Sytuacja, w której obie strony są wygrane (87)
- Uniwersalna maksyma (88)
- Uczenie dziecka skutecznego rozwiązywania problemów (89)
- Cztery etapy procesu oceny problemu (89)
- Proste jak abecadło (90)
- Konsekwencja nadal jest kluczem (91)
- Konsekwencje konsekwencji (92)
- Cykle wzmocnienia (93)
- Seria trzech wydarzeń (94)
- Problem z groźbami (95)
- Jak sobie radzić z nieodpowiedzialnością? Metoda pięciu etapów (97)
- Czyszczenie brudnych plam (98)
- Pomysły, które przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego: bezstresowe wychowanie (99)
- Destruktywna krytyka - to też nie działa (100)
- Co zrobić, jeśli zastosujesz destruktywną krytykę? (101)
- Klapsy i dyscyplina (101)
- Odpowiedzialności uczymy się z wiekiem (103)
- Jak komunikujesz się ze sobą? (105)
- Komunikacja to wyuczona umiejętność (106)
- Komunikacja - podstawowa konieczność (107)
- Naucz się słuchać (108)
- Nie prowadź rozmowy, gdy się złościsz (109)
- Sześciu wiernych sług Rudyarda Kiplinga (110)
- Czego nie należy robić? (111)
- Mamo, zobacz! Tato, zobacz! (112)
- Psychologia dotyku (113)
- Nie bądź "panem wszystkowiedzącym" (114)
- Dobra komunikacja to proces, który trwa całe życie (116)
- Prawda na temat quality time, czyli "czasu najlepszej jakości" (117)
- Co zrobić, jeśli straciłeś sporo czasu? (119)
- Czego nie jesteś w stanie odzyskać? (120)
- Czas dla rodziny (121)
- Problem z dawaniem dzieciom skrawków czasu (122)
- Jak znaleźć czas? (123)
- Planuj, ale nie zawsze (124)
- Czas jako wartość stała (125)
- Mądre wykorzystywanie czasu (126)
- Stań na wysokości zadania (128)
- Traktowanie dziecka jak dorosłego (129)
- Wpływ uczestnictwa rodziców (133)
- Zaangażowanie rodziców odgrywa kluczową rolę (134)
- Wzajemne wzmocnienie (136)
- Pierwszy ważny czynnik - środowisko pracy (137)
- Drugi ważny czynnik - umiejętność zarządzania pracą (139)
- Trzeci ważny czynnik (tak, dobrze zgadujesz!) - umiejętność zarządzania czasem (141)
- Czwarty ważny czynnik - wzmocnienie pozytywne (143)
- Piąty ważny czynnik - umiejętności społeczne (144)
- Szósty ważny czynnik - zaangażowanie rodziców (145)
- Ograniczanie szkód (147)
- Marzenie każdego rodzica (151)
- Strach przed porażką (152)
- Pozytywna strona porażki (153)
- Kto jest Twoim bohaterem? (154)
- Zadowolenie z życia (156)
- Zwalnianie z odpowiedzialności (157)
- Zmniejszanie zależności (158)
- Ukierunkowanie na cel (159)
- Poczucie skuteczności (161)
- Uzależnienie dziecka (163)
- Trudna narkotykowa rzeczywistość (165)
- Chowanie głowy w piasek (166)
- Dlaczego dzieci sięgają po używki? (168)
- Co ROBISZ? Pierwsza wskazówka - dawaj dobry przykład (170)
- Druga wskazówka - prezentuj właściwą postawę (171)
- Trzecia wskazówka - określ jasne zasady, których będziesz konsekwentnie przestrzegać (172)
- Czwarta wskazówka - nie rób tego w pojedynkę (172)
- Piąta wskazówka - pamiętaj o swojej pozycji (174)
- Jak stwierdzić, czy dziecko przyjmuje używki albo bierze narkotyki? (175)
- Dziesięciominutowa interwencja (176)
- Czego nie należy robić, gdy dziecko bierze narkotyki? (177)
- Co należy robić, gdy Twoje dziecko bierze narkotyki? (178)
- NAJWIĘKSZY błąd, który możesz popełnić (180)
- Nie rób tego w pojedynkę (181)
- Jak trzymać dziecko z dala od narkotyków - trzy najważniejsze kwestie (182)
- Nadchodzi epidemia (185)
- Nadwaga to NIE JEDYNY problem! (186)
- Korelacja między dietą a zachowaniem (187)
- Pierwszy sposób na zdrowe i pełne energii dziecko (189)
- Drugi sposób na zdrowe i pełne energii dziecko (190)
- Co zrobić, żeby Twoje dziecko zdrowo się odżywiało? (191)
- A co ze szkołą? (193)
- Trzy białe trucizny (193)
- Dieta nie wystarczy! Zacznij się ruszać! (196)
- Ćwiczenia jako forma wspólnej rozrywki (198)
- Przestój (199)
- Jak pomóc dziecku dobrze wypocząć? (200)
- Czas: krytyczny element (203)
- Chroniczny brak czasu (205)
- Określanie priorytetów (206)
- Wskazówki dotyczące czasu (207)
- Przywrócenie zwyczaju wspólnych kolacji (209)
- Czas dla rodziny (210)
- Nowa twarz rodziny (212)
- Jak wychować superdziecko? (215)
- Postanowienie (216)
- Wciąż okazuj dziecku swoje oddanie (217)
- Powtarzaj mu, że je kochasz (218)
- Uśmiechaj się (219)
- Zapytaj je, jak się czuje (220)
- Zapytaj dziecko o opinię (222)
- Pomóż dziecku poczuć się spełnionym (224)
- Świadomie planuj swój czas z dzieckiem (225)
- Fizycznie okazuj czułość (226)
- Naucz się przepraszać za słowa wypowiedziane w złości (226)
- Pomóż mu w odrabianiu lekcji (228)
- Znajdź czas (228)
- Pomóż dziecku nawiązywać przyjaźnie (229)
- Niech zdrowie będzie Twoim priorytetem (230)
- Bądź nauczycielem (231)
- Wyłącz ekrany i znajdź sposób na rodzinną rozrywkę (231)
- Nigdy nie idź spać w złości (232)
Osobista notatka od współautora (9)
Wstęp (17)
Rozdział 1. Wyzwania rodzicielstwa (29)
Rozdział 2. Jak postępuje skuteczny rodzic? (43)
Rozdział 3. Rola rodzinnej filozofii (67)
Rozdział 4. Nauczenie dziecka odpowiedzialności (79)
Rozdział 5. Komunikowanie się z dziećmi (105)
Rozdział 6. Tworzenie okazji do budowania więzi z dzieckiem (117)
Rozdział 7. Szkoła - świat pracy Twojego dziecka (133)
Rozdział 8. Jak wychować dziecko tak, aby odnosiło sukcesy? (151)
Rozdział 9. Jak uchronić dziecko przed używkami? (165)
Rozdział 10. Jak sprawić, żeby dziecko było zawsze pełne energii? (185)
Rozdział 11. Życie rodzinne (203)
Rozdział 12. Wychowywanie superdziecka (215)
Rozdział 13. Dwadzieścia pięć rzeczy, których prawdopodobnie nie wiedzieli Twoi rodzice, gdy Cię wychowywali (235)
Refleksje na zakończenie (265)
O autorach (269)